Wat is de ware betekenis van de oorsprong van Paaszondag 2020 — 2024

Foto: Steffen / Epa / REX / Shutterstock. Aanstaande zondag 1 april worden eieren geverfd en pastelkrijt gedragen. Maar, Paaszondag, zoals het in het christendom bekend staat , wordt eigenlijk beschouwd als de meest belangrijke en heilige zondag van het hele jaar. Het markeert de verjaardag van Jezus 'opstanding en hemelvaart - en het observeren van deze feestdag kan christenen veel meer leren over geloof dan konijntjes. Pasen komt aan het einde van de Goede Week en direct na Goede Vrijdag, die de kruisiging en dood van Jezus herdenkt. Waar Goede Vrijdag in wezen een dag van rouw is, viert Pasen dat Jezus de dood ontwijkt. Het is niet ongebruikelijk dat christenen elkaar begroeten zeggen 'Christus is verrezen' op dezelfde manier als ze 'Merry Christmas' zouden zeggen.Advertentie

Deze begroeting erkent niet alleen het geloof dat Jezus opstond uit zijn graf. Het wordt ook gebruikt als bevestiging van geloof. De Bijbel zegt dat als Jezus niet was opgestaan, de christelijke prediking en geloof dat ook zouden zijn geweest 'tevergeefs' of zelfs 'leeg'. Met andere woorden, het geloof dat christenen in Jezus 'goddelijkheid hebben, vindt zijn oorsprong in het moment van zijn opstanding. Zonder dat deel van het paasverhaal sterft Jezus gewoon en dat is alles. Volgens de bijbel was Jezus 'dood een offer voor de zonden van anderen, maar zijn opstanding vertegenwoordigt dit iets nog krachtiger : het potentieel voor wedergeboorte, redding en vernieuwing van het geloof. Daarom worden paasvieringen voorafgegaan door de vastentijd (een tijd van onthouding en boete), de Paaswake (wanneer nieuwe gelovigen worden gedoopt) , en soms, het sacrament van de biecht . Na een seizoen waarin ze slechte gewoonten kwijtraken en verleidingen weerstaan, is Pasen de perfecte gelegenheid voor christenen om opnieuw vast te houden aan hun geloof. Dus, ondanks de pastelkleurige versieringen en kinderspelletjes, is Pasen een behoorlijk serieuze vakantie in de kern. Het viert het geloof van christenen in de goddelijke kracht van Jezus en de hoop daarop verlies leidt tot iets nieuws . Dit betekent niet dat het allemaal somberheid en onheil is, maar Pasen vraagt ​​beslist om enige plechtige reflectie onder oplettende christenen. Gelukkig kunnen velen tijd vrijmaken voor kerkdiensten en een eierenjacht of twee. Noot van de redacteur: de kop van dit verhaal is bijgewerkt.